{"id":5731,"date":"2017-01-01T15:43:50","date_gmt":"2017-01-01T15:43:50","guid":{"rendered":"http:\/\/www.saramoller.com\/?page_id=5731"},"modified":"2017-01-01T15:43:50","modified_gmt":"2017-01-01T15:43:50","slug":"stenlat-kaos","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/www.saramoller.com\/?page_id=5731","title":{"rendered":"Stenlat Kaos"},"content":{"rendered":"

Palza Magasin \/ 2013
\nIntervjuv med Jenny Damberg<\/p>\n

Sara M\u00f6ller odlar kaoset<\/strong>. Eller mer exakt: Hon ympar fram det. Som en tr\u00e4dg\u00e5rdsm\u00e4stare fogar samman tr\u00e4dslag bygger Sara M\u00f6ller tredimensionella collage d\u00e4r keramiska objekt sveps i tyg, h\u00e4ngs upp i rep och fogas samman med metall, grenar och varandra. V\u00e4xtvis framtr\u00e4der en v\u00e4rld av organiska former som balanserar mellan ting och varelser.<\/p>\n

Sara M\u00f6ller \u00e4r utbildad vid H\u00f6gskolan f\u00f6r design och konsthantverk i G\u00f6teborg. Keramik \u00e4r basen men hon tecknar och m\u00e5lar ocks\u00e5. 2013 tilldelades hon Beckers konstn\u00e4rsstipendium, en utm\u00e4rkelse som tidigare g\u00e5tt till namn som Dan Wolgers, Jockum Nordstr\u00f6m, Linn Fernstr\u00f6m och Nathalie Djurberg tidigt i deras respektive karri\u00e4rer.<\/p>\n

\u2013 Det k\u00e4nns j\u00e4ttekul. Men ocks\u00e5 lite pressande. Det \u00e4r mycket att leva upp till.<\/p>\n

Sara M\u00f6ller befinner sig, just nu och f\u00f6r tillf\u00e4llet n\u00e4rmast dygnet runt, i atelj\u00e9n i R\u00f6da sten-omr\u00e5det i G\u00f6teborg. D\u00e4r slutf\u00f6r hon verken f\u00f6r den separatutst\u00e4llning som \u00f6ppnar p\u00e5 F\u00e4rgfabriken i Stockholm 20 april. Hon har precis paketerat en enorm kittel i lergods, t\u00e4nkt att h\u00e4nga fr\u00e5n taket, f\u00f6r att kunna br\u00e4nna den i en st\u00f6rre ugn \u00e4n den hon sj\u00e4lv har tillg\u00e5ng till.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r ett ganska tungt jobb faktiskt. Mycket b\u00e4rande och sl\u00e4pande hit och dit. Jag har st\u00e4ndigt ont i axlarna och ryggen. Jag f\u00f6rs\u00f6ker tr\u00e4na s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt f\u00f6r att orka med.<\/p>\n

Vilken roll har den m\u00e4nskliga kroppen i det du g\u00f6r?<\/p>\n

\u2013 Den har huvudrollen. Jag vet inte hur tydligt det syns i det som kommer ut, men f\u00f6r mig sj\u00e4lv handlar det om kroppens relation till jorden. F\u00f6rg\u00e4nglighet. Att vi m\u00e4nniskor \u00e4r natur, att vi ska bli mull sedan.<\/p>\n

Vilka konstn\u00e4rer har varit viktiga f\u00f6r dig?<\/p>\n

\u2013 Jag har inte haft s\u00e5 m\u00e5nga j\u00e4ttestora idoler faktiskt. Men Louise Bourgeois \u00e4r en f\u00f6rst\u00e5s. Den brittiska konstn\u00e4ren Sarah Lucas gillar jag ocks\u00e5. Hon jobbar v\u00e4ldigt mycket med kropp, sexualitet och k\u00f6n, i lite trashiga material. Det \u00e4r mycket mer tydligt politiskt \u00e4n det jag g\u00f6r, men jag gillar hennes s\u00e4tt att arbeta. Fotografen Francesca Woodman har jag tittat mycket p\u00e5. Och s\u00e5 gillar jag gamla surrealister. Jag har en bok med Ragnar von Holten som jag ofta bl\u00e4ddrar i. Det \u00e4r inte s\u00e5 mycket keramik direkt, kanske.<\/p>\n

I vilken mening h\u00e4mtar du inspiration fr\u00e5n naturen?<\/p>\n

\u2013 Rent konkret tittar jag oerh\u00f6rt mycket p\u00e5 tr\u00e4d. Jag \u00e4r helt besatt av tr\u00e4d.<\/p>\n

Har du n\u00e5got favorittr\u00e4d?<\/p>\n

\u2013 Jag gillar bj\u00f6rkar v\u00e4ldigt mycket. De ser v\u00e4ldigt olika ut, fast det \u00e4r samma slags tr\u00e4d. Och s\u00e5 tycker jag om barken, den k\u00e4nns n\u00e4stan tecknad.<\/p>\n

Du \u00e4r fr\u00e5n Sm\u00e5land. \u00c4r du uppvuxen i skogen?<\/p>\n

\u2013 Nej. Jag \u00e4r fr\u00e5n V\u00e4xj\u00f6, uppvuxen i stan. Men vi hade sommarstuga p\u00e5 landet n\u00e5gra mil d\u00e4rifr\u00e5n och n\u00e4stan allt jag minns fr\u00e5n n\u00e4r jag var liten var s\u00e5dant som h\u00e4nde d\u00e4r. Jag byggde kojor, lekte med kossor. Jag k\u00e4nner mig v\u00e4ldigt sm\u00e5l\u00e4ndsk faktiskt. Skogen \u00e4r inspirerande.<\/p>\n

Vad \u00e4r det du fastnat f\u00f6r n\u00e4r det g\u00e4ller ympning?<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r en s\u00e5 schysst grej. Man har ett \u00e4ppeltr\u00e4d och s\u00e5 sk\u00e4r man av grenar och s\u00e4tter dit andra, och s\u00e5 blir det ett p\u00e4rontr\u00e4d som v\u00e4xer vidare i det. Det \u00e4r ett tankes\u00e4tt f\u00f6r mig att arbeta i collageform ocks\u00e5, att jag ympar. Ympning \u00e4r ett ut\u00f6vande av makt, vilket ocks\u00e5 konstn\u00e4rskapet handlar om ganska mycket f\u00f6r mig. Det \u00e4r total makt att g\u00f6ra precis vad du vill.<\/p>\n

Vad vill du g\u00f6ra? \u00c4r det kaos eller kosmos du skapar?<\/p>\n

\u2013 Det \u00e4r nog mer kaos. Det \u00e4r ett friare universum. Det \u00e4r en fristad d\u00e4r allting kan vara lite hur som. Och det \u00e4r jag som best\u00e4mmer!<\/p>\n

Hur b\u00f6rjar det? Med en skiss eller med en klump lera?<\/p>\n

– Jag skissar ner id\u00e9er hela tiden. Men det \u00e4r s\u00e4llan n\u00e5got blir exakt som jag har skissat. Leran \u00e4r f\u00f6ljsam, men det \u00e4r som att den har sin egen vilja ocks\u00e5. F\u00f6r att det ska bli bra m\u00e5ste jag vara lyh\u00f6rd och lyssna p\u00e5 vad den vill g\u00f6ra. Slumpen spelar roll. Jag har kommit att m\u00e5la ganska mycket akvarell ocks\u00e5. Det \u00e4r nog lite av samma anledning: Det \u00e4r j\u00e4tteviktigt vad du g\u00f6r f\u00f6r f\u00f6rsta val, men sedan \u00e4r det ocks\u00e5 v\u00e4ldigt viktigt att l\u00e5ta det styra sig sj\u00e4lvt. Jag kan l\u00e4tt bli kontrollerad i andra material. H\u00e4r m\u00e5ste jag vara lite fri.<\/p>\n

\/\/FAKTARUTA\/\/<\/p>\n

Sara M\u00f6ller<\/p>\n

Bor: G\u00f6teborg.<\/p>\n

\u00c5lder: 31 \u00e5r.<\/p>\n

Bakgrund: F\u00f6dd och uppvuxen i V\u00e4xj\u00f6. Examen fr\u00e5n HDK (H\u00f6gskolan f\u00f6r design och konsthantverk, G\u00f6teborg) 2009.<\/p>\n

Aktuell: St\u00e4ller som 2013 \u00e5rs Beckersstipendiat ut p\u00e5 F\u00e4rgfabriken i Stockholm 20 april\u20132 juni. Till h\u00f6sten, 21 september-13 oktober, har Sara M\u00f6ller en utst\u00e4llning p\u00e5 G\u00f6teborgs konstf\u00f6rening.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Palza Magasin \/ 2013 Intervjuv med Jenny Damberg Sara M\u00f6ller odlar kaoset. Eller mer exakt: Hon ympar fram det. Som en tr\u00e4dg\u00e5rdsm\u00e4stare fogar samman tr\u00e4dslag bygger Sara M\u00f6ller tredimensionella collage d\u00e4r keramiska objekt sveps i tyg, h\u00e4ngs upp i rep och fogas samman med metall, grenar och varandra. V\u00e4xtvis framtr\u00e4der en v\u00e4rld av organiska former […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/pages\/5731"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=5731"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/pages\/5731\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5732,"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/pages\/5731\/revisions\/5732"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.saramoller.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=5731"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}